Τα υγρά φρένων είναι παρελθόν δείτε την επόμενη σελίδα της πέδησης στα αυτοκίνητα



Η εικόνα των παραδοσιακών υδραυλικών φρένων ξέρετε με τα σωληνάκια τα υγρά και κύλινδρους, μοιάζει τόσο γνώριμη που πολλοί θεωρούν αυτονόητη την αμετάβλητη παρουσία της στα αυτοκίνητα. Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μεταβατική φάση η ηλεκτρονική πέδηση γνωστή και ως "brake-by-wire" ετοιμάζεται να αναδιαμορφώσει ριζικά τον τρόπο που σταματάμε τα οχήματα.

Στην καρδιά της ιδέας βρίσκεται η αντικατάσταση της υδροπνευματικής μεταβίβασης δύναμης με ηλεκτρομηχανικές λύσεις. Αντί το πόδι του οδηγού να συμπιέζει υγρό που θα μεταφέρει πίεση, αισθητήρες θα καταγράφουν την επιθυμητή δύναμη και στέλνουν εντολές σε ηλεκτροκινητήρες που ενεργοποιούν τα τακάκια. Έτσι θα υπάρχει ταχύτερη απόκριση, μεγαλύτερη ακρίβεια και πιο στενή συνεργασία με τα ηλεκτρικά και τα αυτόνομα συστήματα οδήγησης.

Ένας από τους προμηθευτές που προωθούν αυτή τη στροφή είναι η ZF Friedrichshafen. Η εταιρεία, έχοντας τοποθετήσει δισεκατομμύρια εξαρτήματα φρένων παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια, βλέπει το μέλλον χωρίς την κλασική υδραυλική αρχιτεκτονική τουλάχιστον σε πολλά σύγχρονα οχήματα. Η τεχνολογία "brake-by-wire" υποστηρίζει βελτιωμένη συμπεριφορά σε δυναμικές συνθήκες για παράδειγμα όταν το αυτοκίνητο φρενάρει μέσα σε μια στροφή και ενισχύει τις δυνατότητες ανάκτησης ενέργειας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Τα οφέλη που επικαλούνται οι υποστηρικτές είναι πρακτικά εξαφανίζεται η ανάγκη για υγρό φρένων (άρα τις σχετικές εργασίες συντήρησης), μειώνονται τα προβλήματα που προέρχονται από φθαρμένους κυλίνδρους ή σωληνώσεις, και περιορίζεται το παρατεταμένο τριβής των τακακιών στους δίσκους ένα φαινόμενο που μειώνει την αυτονομία στα EV. Βέβαιά η ηλεκτρονική λύση μπορεί να δημιουργήσει την απαιτούμενη πίεση πολύ γρηγορότερα, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς τα σύγχρονα αυτοκίνητα γίνονται βαρύτερα λόγω μπαταριών και επιπλέον εξοπλισμού.

Η ZF εργάζεται πάνω σε δύο προσανατολισμούς πλήρη συστήματα τετρακίνησης "BbW" για επιβατικά αυτοκίνητα και υβριδικές αρχιτεκτονικές για ελαφρά επαγγελματικά οχήματα όπου τα ηλεκτρομηχανικά φρένα παίρνουν τη θέση στο πίσω μέρος, ενώ τα μπροστινά παραμένουν υδραυλικά. Το τελευταίο προσφέρει ένα πρακτικό μέτρο τα ηλεκτρομηχανικά πίσω φρένα μπορούν να αναλάβουν και καθήκοντα στάθμευσης/χειρόφρενου, κάτι που τα απλά ηλεκτρικά χειρόφρενα δυσκολεύονται να υποστηρίξουν σε βαρύτερα οχήματα.



Φυσικά, η μετάβαση δεν γίνεται άμεσα και χωρίς προκλήσεις. Η ασφάλεια και η αξιοπιστία είναι πρωταρχικής σημασίας ο έλεγχος εφεδρικών συστημάτων, η αντοχή σε ηλεκτρικές βλάβες και η πιστοποίηση θα καθορίσουν τον ρυθμό υιοθέτησης. Επίσης, οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα νέα συστήματα συνεργάζονται απρόσκοπτα με τα υπάρχοντα ηλεκτρονικά πλαίσια του οχήματος, όπως τα συστήματα ESP, ABS και τα συστήματα ανάκτησης ενέργειας.

Η ηλεκτρονική πέδηση δεν είναι απλώς ένα τεχνολογικό "θέλω" είναι μια λογική εξέλιξη σε έναν κόσμο όπου η ηλεκτροκίνηση, η αυτοματοποίηση και οι νέες τεχνολογίες και οι αυξημένες απαιτήσεις για αποδοτικότητα και συντήρηση αλλάζουν τους κανόνες του παιχνιδιού. Αν όλα πάνε καλά, το μέλλον θα φέρει πιο ομαλό, ταχύτερο και πιο αποδοτικό φρενάρισμα και ίσως ένα τέλος στην κυριαρχία του υδραυλικού φρένου όπως το ξέραμε.


{alertInfo}Ακολουθήσετε το Tech News in Greek στο Facebook, στο X και στο Google News για να μαθαίνετε άμεσα όλα τα νέα.