Τέλος εποχής για τα παλιά πετρελαιοκίνητα οχήματα στην Ευρώπη με σαρωτικούς έλεγχους




Η Ευρωπαϊκή Ένωση περνά στην αντεπίθεση απέναντι στα παλαιά πετρελαιοκίνητα οχήματα, επιδιώκοντας να τα περιορίσει ή ακόμα και να τα εξαφανίσει από τους δρόμους της ηπείρου. Το έχουμε ξαναακούσει πολλές φορές με καταλητικές ημερομηνίες κτλ.Το κεφάλαιο "παλιά diesel" φαίνεται να πλησιάζει όμως στο τέλος του, και οι εξελίξεις που έρχονται, μόνο αδιάφορους δεν μπορούν να μας αφήσουν.

Τα πετρελαιοκίνητα οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας κυρίως όσα πληρούν τις προδιαγραφές Euro 4 και Euro 5 (μεταξύ 2009-2015) βρίσκονται πλέον στο επίκεντρο των ευρωπαϊκών ρυθμιστικών αρχών. Αν και οι σύγχρονες εκδόσεις συμμορφώνονται με τους αυστηρούς κανονισμούς ρύπων, τα παλιότερα μοντέλα αντιμετωπίζονται με αυξημένη καχυποψία. Και ο λόγος είναι ότι οι εκπομπές μικροσωματιδίων και τα προβληματικά ή απενεργοποιημένα φίλτρα DPF (Diesel Particulate Filter).

Μέχρι πρότινος, ο εντοπισμός κατεστραμμένων ή απενεργοποιημένων DPF ήταν σχεδόν αδύνατος στα ΚΤΕΟ. Όμως, η Ε.Ε. αλλάζει τα δεδομένα. Στην πράξη, πλέον δεν αρκεί το φίλτρο να είναι στη θέση του πρέπει και να λειτουργεί σωστά.

Ο νέος τρόπος ελέγχου περιλαμβάνει τη μέτρηση της αδιαφάνειας των καυσαερίων, μια μέθοδος που μπορεί να ανιχνεύσει προβλήματα στο DPF, αν και δεν θεωρείται 100% αξιόπιστη. Για τα νεότερα Euro 5 μοντέλα, ο έλεγχος γίνεται ακόμα πιο αυστηρός, με μέτρηση σωματιδίων (PM) μέσω ειδικών αισθητήρων κατά τη διάρκεια λειτουργίας στο ρελαντί.

Η πιλοτική εφαρμογή έχει ήδη ξεκινήσει σε χώρες όπως η Ολλανδία, η Ελβετία, το Βέλγιο και η Γερμανία. Στη Γερμανία μόνο, πάνω από μισό εκατομμύριο diesel οχήματα έχουν τεθεί εκτός κυκλοφορίας εξαιτίας αποτυχημένων ελέγχων στο DPF.

Το πλάνο της Κομισιόν προβλέπει την ενσωμάτωση των νέων ελέγχων στα εθνικά ΚΤΕΟ, με στόχο την καθολική εφαρμογή σε όλη την Ευρώπη. Μόνη εκκρεμότητα είναι ο καθορισμός κοινών ορίων εκπομπών, αφού προς το παρόν, κάθε χώρα έχει τα δικά της κριτήρια.

Κι αν νομίζεις πως η υπόθεση αφορά μόνο τα πετρελαιοκίνητα, ξανασκέψου το. Τα βενζινοκίνητα μοντέλα με άμεσο ψεκασμό, ιδίως όσα έχουν υποστεί τροποποιήσεις στη βαλβίδα EGR, στο software ή στο σύστημα ψεκασμού, επίσης αναμένεται να βρεθούν στο μικροσκόπιο των αρχών.

Αν έχεις παλιό πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο και το φίλτρο σου είναι εκτός λειτουργίας ή δεν πληροί τα νέα όρια, πιθανότατα θα βρεθείς αντιμέτωπος με δύο επιλογές είτε επένδυση στην αποκατάσταση, είτε σκέψη για αντικατάσταση του οχήματος.

Η Ε.Ε. δεν αφήνει περιθώρια για "παραθυράκια". Η πράσινη μετάβαση είναι εδώ, και ο στόχος είναι ξεκάθαρος λιγότεροι ρύποι, καθαρότερος αέρας και ομαλότερη είσοδος στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.


{alertInfo}Ακολουθήσετε το Tech News in Greek στο Facebook, στο X και στο Google News για να μαθαίνετε άμεσα όλα τα νέα.