Βενζίνη από τον αέρα μια καινοτομία της Aircela που μπορεί να παράγει καύσιμο ουδέτερο ως προς τον άνθρακα



Οι μετακινήσεις στις ΗΠΑ ευθύνονται για σχεδόν το 30% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, με κύριο υπεύθυνο τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Παρά τις μεγάλες επενδύσεις και τις παγκόσμιες προσπάθειες προώθησης ηλεκτρικών οχημάτων, σήμερα μόλις το 8% των αυτοκινήτων στους αμερικανικούς δρόμους είναι ηλεκτρικά. Οι λόγοι είναι γνωστοί: υψηλό κόστος αγοράς, ανεπαρκές δίκτυο φόρτισης και η ατομική προτίμηση σε “παραδοσιακά” καύσιμα. Εδώ ακριβώς παρεμβαίνει μία νεοφυής εταιρεία από τη Νέα Υόρκη, με όνομα ­Aircela.

Παραδοσιακά, για να πετύχουμε μείωση των ρύπων από τις μετακινήσεις, στρεφόμαστε στα ηλεκτρικά οχήματα (EV). Όμως, όσο οι υποδομές φόρτισης δεν καλύπτουν επαρκώς τις ανάγκες και οι καταναλωτές διστάζουν λόγω του αρχικού κόστους, ο δρόμος προς την πλήρη απαλλαγή από τα ορυκτά καύσιμα παραμένει ακόμη μακρύς. Η Aircela, ωστόσο, ακολουθεί μία εντελώς εναλλακτική λογική  φτιάχνει βενζίνη από τον ίδιο τον αέρα.



Στη βάση της τεχνολογίας της Aircela βρίσκεται η διαδικασία Direct Air Capture (DAC). Πιο απλά, η συσκευή "ρουφάει" CO₂ απευθείας από την ατμόσφαιρα και το συνδυάζει με νερό, αξιοποιώντας αποκλειστικά ανανεώσιμη ενέργεια. Το τελικό αποτέλεσμα; Καθαρή, λειτουργική βενζίνη την οποία μπορείς να βάλεις σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο, ακριβώς όπως το καύσιμο που γεμίζεις τώρα στο βενζινάδικο χωρίς καμία αλλαγή στη μηχανή.


H Λειτουργία:


1. Συσσώρευση CO₂ από τον περιβάλλοντα αέρα.
2. Συνδυασμός του προσροφημένου CO₂ με H₂Ο.
3. Χρησιμοποίηση ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας για τον χημικό μετασχηματισμό.
4. Παραγωγή βενζίνης δοσολογίας άμεσα για χρήση σε κινητήρες εσωτερικής καύσης.


Σε πρόσφατη επίδειξη (live demo), η Aircela απέδειξε ότι το μηχάνημά της βγάζει  περίπου 1 γαλόνι βενζίνη ημερησίως περίπου 3,78 λίτρα αρκεί να του παρέχεται καθαρή ενέργεια. Όσο για το CO₂ που αφαιρείται; Κοντά στα 10 κιλά ανά ημέρα, τα οποία υπό κατάλληλη κλίμακα μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά στην αντιστάθμιση εκπομπών.


1. Ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα
Δεδομένου ότι το παραγόμενο καύσιμο προέρχεται από CO₂ που ήδη κυκλοφορεί στην ατμόσφαιρα, η όποια εκπομπή κατά την καύση θεωρείται “κλειστό κύκλωμα”. Το κλειδί, βέβαια, είναι να τροφοδοτείται η διαδικασία αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές έτσι ώστε να μη δημιουργούνται πρόσθετοι ρύποι στην αλυσίδα παραγωγής.

2. Συμβατότητα με το υπάρχον στόλο οχημάτων
Δεν απαιτούνται μετατροπές στα υπάρχοντα αυτοκίνητα. Έτσι, οποιοσδήποτε οδηγός, ακόμα και σήμερα, μπορεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί τον ίδιο κινητήρα, απλώς γεμίζοντας «βενζίνη από αέρα».


3. Ευέλικτη κλιμάκωση
Το μηχανάκι της Aircela δεν χρειάζεται βιομηχανικό εργοστάσιο. Με διάσταση συγκρίσιμη με ψυγείο, μπορεί να εγκατασταθεί σε σπίτια, πρατήρια καυσίμων ή στούντιο αυτοκινητοβιομηχανιών, ανοίγοντας τον δρόμο σε μικρής κλίμακας ή ακόμα και οικιακή χρήση.


4. Αντίβαρο στο αργό πέρασμα στα EVs
Όσο οι οδικοί άξονες γεμίζουν σταδιακά ηλεκτρικά οχήματα, αλλά η μετάβαση δεν είναι άμεση, η Aircela παρέχει έναν ενδιάμεσο σταθμό, καθαρό καύσιμο χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση στις ήδη υπάρχουσες υποδομές.


Παραγωγή μόνο 1 γαλονιού την ημέρα δεν αρκεί για να τροφοδοτήσει όλο το ρεζερβουάρ ενός αυτοκινήτου εν μία νυκτί. Βέβαιατο σημαντικό στην παρούσα φάση είναι η απόδειξη της τεχνικής εφικτότητας.

  • Εξοικονόμηση και κόστος: Η ευρεία υιοθέτηση εξαρτάται από το πόσο οικονομικά βιώσιμη θα γίνει η παραγωγή. Αν το κόστος ανά γαλόνι δεν συγκριθεί με το πετρέλαιο βάσης, η αγορά θα διστάσει.

  • Εξάρτηση από ΑΠΕ: Για να επιτευχθεί πραγματικά ουδέτερο ανθρακικό αποτύπωμα, η ηλεκτρική ενέργεια πρέπει να προέρχεται αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές θυμηθείτε ότι όλο το πλεονέκτημα χάνεται αν τροφοδοτείς τη μονάδα με ρεύμα από λιγνίτη ή πετρέλαιο.


Παρά αυτά, η Aircela στοχεύει να αυξήσει τόσο τη συνολική χωρητικότητα (μέχρι τα 17 γαλόνια) όσο και την παραγωγή ημερησίως, μέσω συνεχών βελτιώσεων στον αντιδραστήρα DAC, στον ηλεκτρολύτη νερού και στον καταλύτη που μετατρέπει το μίγμα σε βενζίνη.

Η ιδέα του να παράγεις καύσιμο μονοξείδιο άνθρακα - βενζίνη ακούγεται μάλλον επιστημονική φαντασία, όμως η Aircela αποδεικνύει ότι πλέον είναι τεχνολογία προσιτή. Σε συνδυασμό με τις προσπάθειες για ελαφρύτερα, ποιοτικότερα μπαταριολίθια και φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο πλανήτης μπορεί να επωφεληθεί από ένα πολυστρωματικό πλάνο δράσης:


1. Ηλεκτροκίνηση για όσους μπορούν να επενδύσουν σε EVs και υποδομές φόρτισης.
2. Καύσιμα από αέρα για όσους παραμένουν στο υγρό καύσιμο αλλά θέλουν ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα.
3. Βιοκαύσιμα & συγγενείς τεχνικές για άλλους τομείς (π.χ. αεροπλάνα, πλοία) όπου η χρήση μπαταριών είναι πιο δύσκολη.


Η αλήθεια είναι πως κανένα σύστημα δεν θα σώσει μόνο του τον πλανήτη από την κλιματική κρίση. Όμως, εάν η Aircela καταφέρει να παράγει τη συσκευή σε μεγάλη κλίμακα και σε προσιτή τιμή, κάθε οικογένεια, πρατήριο βενζίνης ή εταιρεία logistics θα μπορεί να παραγγέλνει βενζίνη "από τον αέρα", μειώνοντας δραστικά την ανάγκη για πετρέλαιο και συμβάλλοντας ενεργά στη μείωση των ρύπων.


Η καινοτομία της Aircela, δηλαδή η παραγωγή πραγματικής βενζίνης από CO₂ και νερό, αποτελεί ένα φιλόδοξο βήμα για όσους πιστεύουν σε ένα μέλλον όπου η τεχνολογία όχι μόνο θα "κουκουλώνει" το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής, αλλά θα το αντιμετωπίζει από την ίδια του τη ρίζα: την ατμόσφαιρα. Σε έναν κόσμο όπου η ηλεκτροκίνηση παίρνει την πρώτη θέση, η δυνατότητα να γεμίζεις το ρεζερβουάρ σου με ουδέτερο ανθρακικά καύσιμο, χωρίς αλλαγές στο αυτοκίνητό σου, μπορεί να αποδειχτεί ο πιο πρακτικός και ρεαλιστικός τρόπος μετάβασης από το σήμερα στο αύριο ένα αύριο όπου κάθε γαλόνι βενζίνης θα ξεκινά τη ζωή του "από τον αέρα".


Πηγή

 {alertInfo}Ακολουθήσετε το Tech News in Greek στο Facebook, στο X και στο Google News για να μαθαίνετε άμεσα όλα τα νέα.