Ο κρίσιμος ρόλος των ηλεκτρονικών συστημάτων στην ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων
Όλοι είδαμε το τρομερό ατύχημα που συνέβη στα Τέμπη, οι ευθύνες βαραίνουν τον σταθμάρχη για τους σηματοδότες που δεν λειτουργούσαν, για την ελλειψη προσωπικού; κτλ. πως γίνετε ένας άνθρωπός να φέρει όλη την ευθύνη; Φέρει ευθύνη και αυτός αλλά όταν δεν υπάρχει σύστημα που θα το δει; Το αν μπήκε με "μέσω" κτλ. δεν θα το αναλύσω γιατί διαθέτω τεχνολογικό blog και όχι πολιτικό. Αυτό που πραγματικά φταίει είναι η έλλειψη σύγχρονου συστήματος ασφαλείας το οποίο προϋπήρχε στις αποθήκες και περιμέναμε να γίνει αντίκα για να αποκτήσει αξία μετά και να το πουλήσουμε (μάθετε μπαλίτσα) μάλλον και απλά δεν εγκαταστάθηκε ποτέ "σε μια χώρα που ηγείται στην 4η βιομηχανική επανάσταση" αλλά λέω εγώ ακόμη κι αν αγοραστεί και εγκατασταθεί το ηλεκτρονικό αυτό σύστημα ο παππούς-μπάρμπας σταθμάρχης θα είναι πάλι με το μπλοκάκι και θα δίνει οδηγίες λέγοντας "εγώ δε τα ξέρω αυτά τα μοντέρνα, αυτά του σατανά με τις κεραίες και faceμπρουκ και στο Κούκλικ" με λίγα λόγια παντελή έλλειψη εκπαίδευσης όχι μόνο σε αυτό τον τομέα αλλά και γενικά στο δημόσιο της Ελλάδας το συναντάς με υπαλλήλους στα γραφεία να μην μπορούν να επεξεργαστούν ένα απλό έγγραφο Word κτλ. Ο διοικητής του ΟΣΕ ανάφερε ότι αν είχαν εγκατασταθεί και λειτουργούσαν αυτά τα συστήματα ασφαλείας θα είχε σημάνει συναγερμός στους μηχανοδηγούς και θα είχαν σταματήσει τα τρένα εγκαίρως σε απόσταση 500 περίπου μέτρων. Αλλά μπορεί αυτό να συνέβαινε ακόμη και αυτόματα.
Τα ηλεκτρονικά συστήματα διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην ασφάλεια των σύγχρονων σιδηροδρόμων και εξελίσσονται συνεχώς για τη βελτίωση της ασφάλειας και τη μείωση του κινδύνου ατυχημάτων. Ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό σύστημα ενσωματώνει ηλεκτρονικά συστήματα σε διάφορες επιχειρησιακές πτυχές. Μία από τις κρίσιμες πτυχές των σύγχρονων σιδηροδρόμων είναι η ασφάλεια, η οποία έχει βελτιωθεί σημαντικά με αυτή την ενσωμάτωση ηλεκτρονικών συστημάτων.
Ένα από τα σημαντικότερα ηλεκτρονικά συστήματα που χρησιμοποιούν οι σύγχρονοι σιδηρόδρομοι είναι το σύστημα σηματοδότησης. Τα συστήματα σηματοδότησης είναι υπεύθυνα για τον έλεγχο της κίνησης των τρένων και τη διασφάλιση ότι δεν συγκρούονται μεταξύ τους. Το σύστημα σηματοδότησης χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό ηλεκτρονικών αισθητήρων, αλγορίθμων υπολογιστών και συστημάτων επικοινωνίας για να παρακολουθεί τη θέση και την ταχύτητα των τρένων και να κοινοποιεί αυτές τις πληροφορίες στον μηχανικό της αμαξοστοιχίας.
Σύστημα ελέγχου αμαξοστοιχίας με βάση την επικοινωνία (CBTC).
Το σύστημα CBTC είναι ένα από τα πιο κρίσιμα ηλεκτρονικά συστήματα που χρησιμοποιούνται από τους σύγχρονους σιδηροδρόμους για την ενίσχυση της ασφάλειας. Το σύστημα λειτουργεί μεταδίδοντας πληροφορίες σχετικά με τη θέση και την ταχύτητα του τρένου στο κέντρο ελέγχου σε πραγματικό χρόνο. Αυτές οι πληροφορίες βοηθούν το κέντρο ελέγχου να διαχειρίζεται αποτελεσματικά τις κινήσεις του τρένου και να αποφεύγει τις συγκρούσεις. Το σύστημα CBTC χρησιμοποιεί ραδιοκύματα για τη μετάδοση δεδομένων μεταξύ του τρένου και του κέντρου ελέγχου και είναι εξαιρετικά αξιόπιστο.
Αυτόματο σύστημα προστασίας αμαξοστοιχίας (ATP).
Το σύστημα ATP είναι ένα άλλο κρίσιμο ηλεκτρονικό σύστημα που χρησιμοποιείται από τους σύγχρονους σιδηροδρόμους για την ενίσχυση της ασφάλειας. Το σύστημα λειτουργεί ελέγχοντας αυτόματα την ταχύτητα του τρένου για να διασφαλίσει ότι δεν υπερβαίνει τα καθορισμένα όρια. Το σύστημα ATP χρησιμοποιεί αισθητήρες που βρίσκονται στην τροχιά για να ανιχνεύσει τη θέση και την ταχύτητα του τρένου και στέλνει τις πληροφορίες στον υπολογιστή του τρένου. Στη συνέχεια, ο ενσωματωμένος υπολογιστής προσαρμόζει την ταχύτητα του τρένου για να διασφαλίσει ότι παραμένει εντός των καθορισμένων ορίων. Το σύστημα ATP είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό στην πρόληψη ατυχημάτων που προκαλούνται από υπερβολική ταχύτητα.
Σύστημα αυτόματης λειτουργίας αμαξοστοιχίας (ATO).
Το σύστημα ATO είναι ένα άλλο ηλεκτρονικό σύστημα που χρησιμοποιείται από τους σύγχρονους σιδηροδρόμους για την ενίσχυση της ασφάλειας. Το σύστημα λειτουργεί ελέγχοντας αυτόματα την κίνηση του τρένου από τον ένα σταθμό στον άλλο. Το σύστημα ATO χρησιμοποιεί αισθητήρες επί του σκάφους και ένα κεντρικό σύστημα ελέγχου για τη διαχείριση της κίνησης, της επιτάχυνσης και της πέδησης του τρένου. Το σύστημα είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό στη μείωση των ανθρώπινων λαθών και στην πρόληψη ατυχημάτων που προκαλούνται από λάθος του οδηγού.
Σύστημα θετικού ελέγχου αμαξοστοιχίας (PTC).
Το σύστημα PTC είναι ένα άλλο κρίσιμο ηλεκτρονικό σύστημα που χρησιμοποιείται από τους σύγχρονους σιδηροδρόμους για την ενίσχυση της ασφάλειας. Το σύστημα λειτουργεί ελέγχοντας αυτόματα την κίνηση και την ταχύτητα του τρένου για την πρόληψη ατυχημάτων που προκαλούνται από ανθρώπινο λάθος. Το σύστημα PTC χρησιμοποιεί ενσωματωμένους υπολογιστές, GPS και ασύρματη επικοινωνία για τη διαχείριση των κινήσεων των τρένων και την πρόληψη συγκρούσεων. Το σύστημα είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό στην πρόληψη ατυχημάτων που προκαλούνται από υπερβολική ταχύτητα, συγκρούσεις τρένου με τρένο και εκτροχιασμούς.
Σύστημα ελέγχου και διαχείρισης αμαξοστοιχιών (TCMS)
Το TCMS είναι ένα κρίσιμο ηλεκτρονικό σύστημα που χρησιμοποιείται από τους σύγχρονους σιδηροδρόμους για την ενίσχυση της ασφάλειας. Το σύστημα λειτουργεί με τη διαχείριση όλων των λειτουργικών πτυχών του τρένου, συμπεριλαμβανομένης της επικοινωνίας, της πρόωσης, της πέδησης και της παρακολούθησης. Το TCMS χρησιμοποιεί ενσωματωμένους αισθητήρες, υπολογιστές και ένα κεντρικό σύστημα ελέγχου για την αποτελεσματική διαχείριση των λειτουργιών του τρένου. Το σύστημα είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό στη μείωση των ανθρώπινων λαθών και στην πρόληψη ατυχημάτων που προκαλούνται από μηχανική βλάβη.
Όπως καταλαβαίνετε υπάρχουν πολλά ηλεκτρονικά συστήματα έχουν φέρει επανάσταση στο σύγχρονο σιδηροδρομικό σύστημα, ιδιαίτερα όσον αφορά την ασφάλεια. Η ενοποίηση όμως όλων αυτών των συστημάτων όπως CBTC, ATP, ATO, PTC και TCMS έχει βελτιώσει σημαντικά την ασφάλεια μειώνοντας το ανθρώπινο λάθος και αποτρέποντας ατυχήματα που προκαλούνται από υπερβολική ταχύτητα κτλ. Οπότε αδικαιολόγητοι!
Δεν υπάρχουν σχόλια